מוזיאון חיל האוויר בחצרים
ב-20 ביוני 1991 נפתח מוזיאון חיל-האוויר באופן רשמי לקהל הרחב. מטרתו העיקרית הינה להוות מרכז לאומי שתפקידו לשמר את מורשת חיל-האוויר, לחקור אותה, להציג אותה, ולהנחיל אותה לציבור בישראל ככלל, ולדורות הבאים של לוחמי וחיילי חיל-האוויר בפרט. זאת, על-מנת לקרב אותם לחיל ולמורשתו, תוך יצירת זיקה ויחסי גומלין.
למיקומו של המוזיאון בסמוך לבסיס חצרים מספר יתרונות, ביניהם מזג אוויר יבש התורם לשימור המטוסים, פוטנציאל השטח הרחב, קשר תחזוקתי לבסיס וקרבה למסלולי הטיסה שלו, וכן תרומה מיוחדת לפיתוח התיירות בנגב וקרבה לבית הספר לטיסה המאפשרת לגדל את פרחי הטיס ואת השוחרים על ברכי מורשת החיל.
מוזיאון חיל האויר בחצרים הוא פנינה אמיתית לחובבי טיס, תעופה וחיל האויר.
במוזיאון מוצגים כל סוגי המטוסים והמסוקים אשר היו בשירות חיל האויר הישראלי - מימי הקמתו, ועד היום, פרט למטוסים חדישים במיוחד אשר נמצאים בשירות מבצעי.
המסורת אשר בעקבותה קם המוזיאון החלה בבסיס חיל האויר חצרים - בפינה מיוחדת שהוקדשה לעניין.
לימים, הוקם המוזיאון (בשנת 1991) על ידי מפקד בסיס חצרים בזמנו - יעקב טרנר.
מלאכת איסוף המוצגים למוזיאון ארכה שנים רבות, והיום ניתן לראות במקום אוסף מרשים מאוד של מטוסים וכלי טיס, כמו גם תיעוד היסטורי נאה של מורשת חיל האויר לדורותיו.
התערוכות המוצגות במוזיאון דרך קבע הן:
משיכה לחיים
תערוכת קבע מתקדמת, המשלבת בין מוצגים מקוריים ואמצעי המחשה טכנולוגיים. התערוכה מוקדשת לערך מרכזי בחיי חיל-האוויר הישראלי – חילוץ בכל תנאי של אנשיו, ממצב מצוקה או משטח אויב. בתערוכה מוצגת פעילותה של יחידת החילוץ והפינוי בהיטס (669), שהוקמה בעקבות לקחי מלחמת יום-הכיפורים. פעילותה השוטפת והיומיומית של היחידה מומחשת באמצעות אמצעים ופריטי ציוד המשמשים אותה בפעילותה ומייחדים אותה; וכן באמצעות המחשה תלת-מימדית, בגודל אמיתי ומטווח קרוב, של מתארים מפעילות היחידה/
סטרטוקרוזר - שורשי חיל-האוויר
בתוך מטוס הסטרטוקרוזר ה"ענק" (שמו בחיל-האוויר) מוצבת תערוכה המוקדשת להתפתחות רעיון התעופה הביטחונית ביישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי.
נ"מ
אחד האוספים ההיסטוריים הפעילים, המגוונים והגדולים בעולם של אמצעי לחימה המופעלים מן הקרקע נגד-מטוסים.
שדרת האנדרטאות
"שדרת האנדרטאות" מלווה את הדרך מהכניסה הראשית למוזיאון ועד לאולם ההקרנה במטוס הבואינג-707. השדרה מורכבת ממוצגים נדירים שלא ניתן לשלב בתצוגת הקבע של המוזיאון. מרביתם שרידים של כלי-טיס וחלקי כלי-טיס שנקברו באדמה ובמעמקי הים. השרידים נמצאו בשנים האחרונות באתרי קרבות, וחולצו מהם על-ידי היחידה לאיתור נעדרים של חיל-האוויר (בחיפושיה אחר אנשי חיל-האוויר שאבדו בעת מילוי תפקידים) והמוזיאון. בעתיד יושקעו מאמצים נוספים בשחזורם של שרידים אלו והבאתם למצב תצוגה.
דיוקנאות מפקדי חיל-האוויר
תצלומי דיוקנותיהם של 14 מפקדי חיל-האוויר מאז הקמת החיל, בשנת 1948, ועד היום. לכל אחד מן המפקדים מוקדשים שלושה תצלומים שבהם הוא מתועד בתחנות שונות במהלך שירותו: כטייס צעיר, כמפקד מבצעי, ובעת כהונתו כמפקד חיל-האוויר. מרבית התצלומים מובאים בפורמט שחור-לבן. בתערוכה מוצג גם תצלום קבוצתי נדיר של המפקדים, הכולל גם את ישראל עמיר ז"ל, שהיה בן 94 בעת הצילום, והיה מפקד שירות-האוויר בהגנה ומפקד חיל-האוויר הראשון במלחמת העצמאות. עמיר, אגב, מעולם לא הוכשר כטייס.
"360 מעלות" - חיל-האוויר במבט היקפי
התערוכה "360 מעלות" מורכבת מתמונות של הצלם התעופתי, גל חמו. התמונות צולמו במהלך 3 שנות שירותו בתור צלם סטילס של מוזיאון חיל-האוויר וביטאון חיל-האוויר. התמונות צולמו הן מהקרקע והן מהאוויר. התערוכה נחנכה על ידי מפקד חיל-האוויר הקודם, האלוף דן חלוץ, בתאריך 14 למרס 2004. התערוכה ממוקמת ב"בית הראשונים" שקרוי על שמו של אל"מ זוריק לב ז"ל. המטרה העיקרית של התערוכה היא לתת למבקר אפשרות להכיר את חיל-האוויר של ההווה, ולתת לו איזו שהיא הצצה ל"מוצגים" העתידיים שיגיעו למוזיאון....
אמצעי לחימה אוויריים תוצרת "כחול לבן" בשימוש חיל-האוויר
רפא"ל הוקמה בשנת 1948 כחיל המדע והייתה יחידה אזרחית בתוך צה"ל. תפקידה של היחידה היה פיתוח כלי הנשק הראשונים של מדינת-ישראל. כיום, רפא"ל היא חברת היי-טק העוסקת במחקר, פיתוח וייצור כלי נשק מתוחכמים עבור צה"ל ולקוחות ממדינות זרות. רפא"ל היא חברה ממשלתית המעסיקה כ-5000 עובדים. את דרכה בפיתוח טילי אוויר-אוויר החלה רפא"ל עם "שפריר 1", שהיה דור ראשון של טילים מונחי אינפרא-אדום, בשירות חיל-האוויר בין השנים 1964- 1969. בעקבות ה- "שפריר 1" פותח טיל ה- "שפריר 2"...
דרוגי-גולשים
לא ביום העצמאות...
מומלץ מאוד ביום העצמאות
לראות ולגעת במטוס מקרוב
מתאים לכל הגילאים
מומלץ דווקא בחגים או ביום העצמאות
למי שאוהב מטוסים זה המקום.
משעמם
מקום מקסים, מעניין מטופח